Niet alle vezels zijn hetzelfde: graanvezels verdienen meer bekendheid

HomeNieuwsNiet alle vezels zijn hetzelfde: graanvezels verdienen meer bekendheid

Niet alle vezels zijn hetzelfde: graanvezels verdienen meer bekendheid

Hoewel vezels een van de belangrijkste componenten uit de voeding zijn, zijn ze niet populair bij de consument. De cijfers over de vezelinname in België zijn teleurstellend. En dat terwijl vezels goed zijn voor de gezondheid. Ze zorgen voor een vertraagde maaglediging, een verbeterde stoelgang, een verzadigd effect en zijn (brood)nodig voor het behoud van onze gunstige darmflora.

Download hier de infosheet over vezelinname

Nieuw onderzoek

De Hoge Gezondheidsraad geeft al lange tijd aan dat een vezelinname van meer dan 30 gram per dag het risico op chronische ziekten waaronder hart- en vaatziekten verlaagd. En dat het effect van graanvezels groter lijkt dan dat van groente- en fruitvezels. Onderzoekers van de Columbia University in New York geven hierin meer duidelijkheid.

Ontsteking is geassocieerd met een verhoogd risico op bepaalde ziekten, waaronder hart- en vaatziekten. De hypothese is dat het risico op hart- en vaatziekten wordt verlaagd doordat vezels ontstekingsremmend werken. Het recente onderzoek laat zien dat het gaat om specifieke vezels: een hogere inname van graanvezels, en dus niet groente- en fruitvezels, is geassocieerd met minder ontsteking in ouderen (65+). De studie omvatte 4125 participanten zonder hart- en vaatziekten, waarbij voedselinname is vastgesteld en bloedmonsters zijn beoordeeld op markers van ontsteking. De onderzoekers geven wel aan dat het onduidelijk is of het waargenomen effect komt door de graanvezels op zich, of dat andere nutriënten die voorkomen in producten met veel graanvezels, meespelen. 

Verder laat deze nieuwe studie zien dat ontsteking slechts een kleine rol speelt in het verband tussen graanvezels en het risico op hart- en vaatziekten. Dit suggereert dat andere factoren dan ontsteking een grotere rol kunnen spelen in de associatie tussen graanvezels en vermindering van hart- en vaatziekten. Een interessant gebied voor vervolgonderzoek.

Volkoren – meer dan vezels

Vezels verdienen het om geprefereerd te worden, ook de graanvezels. De boodschap aan alle consumenten is dus eigenlijk: eet groente, fruit én volkoren.  brood bevat immers meer vezels dan wit- en bruinbrood. Dat komt doordat de hele graankorrel wordt verwerkt in volkorenbrood, zo ook de vezelrijke zemel.

Echter, volkoren biedt meer dan vezels alleen, zoals eiwitten, koolhydraten, vitamines, mineralen en bioactieve stoffen. Niet voor niets leven volkoren graanproducten een belangrijke bijdrage aan onze gezondheid en wordt de consumptie ervan aangeraden door deskundigen zoals de Hoge Gezondheidsraad, het Vlaams Instituut Gezond Leven en een veelheid aan (internationale) gezondheidsautoriteiten.

Bron:
Public Health Now

Shivakoti, R., Biggs, M. L., Djoussé, L., Durda, P. J., Kizer, J. R., Psaty, B., ... & Mukamal, K. J. (2022). Intake and Sources of Dietary Fiber, Inflammation, and Cardiovascular Disease in Older US Adults. JAMA network open5(3), e225012-e225012.

Delen via