Slechts 17% van de Belgen linkt eiwitten aan brood
Bijna een kwart van de eiwitten in ons voedsel komt van graanproducten. Uit recent onderzoek van Instituut Brood & Gezondheid blijkt dat slechts 17% van de consumenten brood linkt aan eiwitten. Dit opvallend lage percentage onderstreept een belangrijke kans voor de voedingsvoorlichting.
Hoewel brood – met name volkorenbrood – een waardevolle bron van plantaardige eiwitten is, blijkt deze eigenschap nauwelijks bekend of herkend te worden door het brede publiek. Consumenten denken bij brood aan koolhydraten en vezels, terwijl het eiwitgehalte onderbelicht blijft. Bij eiwitten denken consumenten aan eieren (84%), vlees (73%), vis (58%), kaas (57%), yoghurt (49%) en peulvruchten (37%). Fruit en groente scoort ongeveer gelijk aan brood.
Eiwittrend
Er is steeds meer aandacht voor eiwitten. Dat is ook terug te zien in de schappen: er zijn steeds meer producten met “extra proteïne” of met de voedingsclaim “eiwitrijk”. Van kwart tot chips en dure proteïne-shakes. Bewuste consumenten, of ze nu sportief zijn, willen afvallen of met duurzaamheid bezig zijn, letten steeds meer op hun eiwitinname. Ook vanuit de overheid staan eiwitten in de aandacht. Als voedingsprofessional is bij jou bekend dat consumenten vaak niet méér, maar ándere (vooral plantaardige) eiwitten moeten gaan eten.
Bewustwording
De recente cijfers vragen om een hernieuwde blik op de positionering van brood binnen het dagelijks voedingspatroon. Onder andere door consumenten beter te informeren over de complete voedingswaarde van brood, inclusief eiwitten. In twee volkoren boterhammen zitten meer eiwitten dan in een kippenei. Een simpele vergelijking die veel doet bij consumenten. Door het eiwitgehalte beter te communiceren kan je als voedingsprofessional bijdragen aan een evenwichtiger beeld van brood binnen een gezond voedingspatroon dat ook toekomstbestendig is.
Bron: Profacts, in opdracht van Instituut Brood & Gezondheid, maart 2025